fbpx

טבלת ההסתברויות שאתם מוכרחים להכיר

טבלת ההסתברויות

אתם ודאי מסתכלים על הטבלה ולא מבינים מה אתם רואים, תרגישו בנח, ככה כולם מגיבים כאשר הם מסתכלים עליה לראשונה, יש לה מראה קצת מלחיץ ומרתיע אני חייב להודות. זוהי טבלה שכל סוחר חייב להיות ערני אליה בכל רגע נתון בזמן המסחר והאמת שמשום מה לא מלמדים אותה בשום מקום בארץ. משאירים בצד נתון כל כך חשוב שהוא חלק אינטגרלי מהעבודה השוטפת של סוחר.

האם פעם עצרתם וניסיתם לשכלל את אחוז העלייה של המניה עם אחוז המניות הסחירות אשר החליפו ידיים? אם המשפט האחרון נשמע לכם כמו סינית אני ממליץ בחום שתמשיכו לקרוא. אני יכול להגיד בוודאות שהטבלה הזו משמשת אותי בכל עסקה שאני מבצע, בין אם במסחר יומי ובין אם במסחר סווינג. לפני שאגע בפרמטרים עצמם אסביר את ההיגיון העומד מאחורי הטבלה: כסוחר מקצועי בבורסה אני תמיד מחשב את הסתברות העסקה שלי להצליח, אני מחשב הסתברויות על ימין ועל שמאל ועל פי הסתברויות אלו אני מבצע את העסקאות שלי. אחד הנתונים החשובים אותם אני מחשב הוא קצב חילופי המניות בין המשקיעים או אם נשים את זה במילים יותר פשוטות ופרקטיות- כמות הכסף החדש הנכנס למניה בכל רגע נתון. האחוזים בחלק השמאלי מתייחסים לכמות המניות הסחירות (shares float),אם נסתכל על המספר 10% בטור השמאלי וננתח אותו: מניה עם מיליון מניות סחירות בשוק אשר כעת נסחרו 100 אלף מניות, 10% מכמות המניות הסחירות החליפו ידיים. כמות המניות הסחירות לחלק למחזור. האחוזים בחלק התחתון מתייחסים לשינוי במחיר המניה, זה כבר פשוט יותר, אם המניה עלתה ב 10%, פשוט נסתכל על המשבצת 10% בחלק התחתון. על מנת להגיע להסתברות הרלוונטית יש לבצע הצלבה בין הנתונים כפי שתראו בהמשך. לכל חברה יש כמות מוגבלת של מניות למסחר בבורסה, הנתון הזה חשוף לכולם ותוכלו להתוודע אליו תחת המונח shares float.

בתמונה כאן למטה ניתן לראות את כמות המניות הזמינות למסחר במניית פייסבוק (FB) לפי אתר finviz.com :

פלואט של מניית פייסבוק

כפי שאתם רואים למניית פייסבוק של 2.25 מיליארד מניות הזמינות למסחר. המשמעות: לא משנה כמה כסף תזרימו למניית פייסבוק לעולם לא תוכלו לקנות בבורסה יותר מ 2.25 מיליארד מניות פייסבוק. רוב הסוחרים נוטים להתעלם לחלוטין מהנתון הזה ואינם מייחסים לו כל חשיבות. אני מבטיח לכם, ככל שתיכנסו לעובי הקורה ותתחילו לנתח על פי נתונים אלו, כך ייטב לחשבון המסחר שלכם. כאשר אני מסוגל להגיע למסקנה נחרצת שיש כסף חדש במניה, הדבר מסייע לי רבות בקבלת החלטה ולרוב אני אתחיל לבנות פוזיציה בלונג.

אז איך מחשבים כמות של כסף חדש במניה ואת ההסתברות להמשכיות התנועה כלפי מעלה או כלפי מטה?

אתן כרגע דוגמא אשר נתתי מספר פעמים בעבר, הדוגמא פשוט ממחישה בצורה הטובה ביותר ומפשטת את הנתונים בטבלה והופכת את ההסתכלות בה לקלה יותר:

שתי חברות תאומות (חברות מתחרות מאותו תחום, בעלות אותו פלח שוק ושווי שוק) כאשר כמות המניות הסחירות בשתיהן: 10 מיליון מניות.

חברה א’ : עולה ב 100% ביום מסחר אחד. ביום זה מחזור המסחר במניה הינו 10 מיליון מניות, משמע 100% ממניות החברה החליפו ידיים ביום אחד (ראו תמונה)

חברה ב’: עולה ב100% ביום מסחר אחד, ביום מסחר זה נסחרו 1 מיליון מניות בלבד. 10% מכמות המניות הסחירות בשוק החליפו ידיים. (ראו תמונה)

כאשר בוחנים את הפוטנציאל של כל אחת מהחברות להמשך עליות ניתן להבחין בבירור כי לחברה א’ קיים פוטנציאל גבוה בהרבה להמשך עליות מאשר לחברה ב’. למה? בחברה א’, למרות עלייה של 100% ביום אחד, יש כסף חדש וטרי אשר נכנס למניה, סוג של בעלי בית חדשים העשויים לתמוך במניה ולרכוש עוד סחורה במקרה של ירידות. בחברה ב’ ,לאחר עלייה של 100% במניה, 10% מכמות המניות הסחירות החליפו ידיים בלבד. 90% מבעלי המניות הנוספים בחברה, הכפילו את כספם ביום אחד (100% עלייה) ולא נגעו בו כלל. רוב הסיכויים שחברה ב’ אף תהיה פוטנציאל לירידות (שורט) יום לאחר מכן.

אם לא הבנתם את הדוגמא האחרונה אני ממליץ שתקראו שוב ושוב עד שתבינו, כי זה המפתח להבנת הטבלה. אז מה בעצם הטבלה שלנו מספרת? ככל שנהיה בסביבה של 1 ל 1 בין כמות המניות הסחירות לאחוז העלייה כך ההסתברות נשארת גבוהה, אם ניקח את הדוגמא של חברה א’, 100% עלייה במניה ו 100% קצב חילוף המניות (סביבה של 1 ל 1) ונציב אותה בטבלה, נקבל הסתברות גבוהה להמשך עליות. אם ניקח את הדוגמא של חברה ב’, 100% עלייה במניה ו 10% קצב חילוף המניות ונציב אותה בטבלה נקבל הסתברות נמוכה מאוד להמשך עליות (להיפך: שורט אפשרי).

שימו לב שככל שאנו נשארים בסביבה של 1 ל 1 (כמובן שיש סטייה למעלה ולמטה כפי שניתן לראות בטבלה) ההסתברות נעה בין גבוהה ובינונית,. כאשר אנחנו נכנסים לאזורי קיצון ההסתברות יורדת משמעותי.

כעת אשתמש בעוד 2 דוגמאות על מנת לסייע בהמחשת הנושא:

חברה אשר עלתה ב 100% ביום מסחר אחד אשר כמות המניות הסחירות בה (shares float) החליפו ידיים 6 פעמים (600%) תהיה תחת הסתברות נמוכה להמשך. למה? 6 פעמים החלפת ידיים בין משקיעים כאשר מניה עולה ב 100% משאיר אותי עם סימן שאלה מאוד גדול, איני יכול לומר בהסתברות גבוהה כי יש כסף חדש במניה ולכן ההסתברות יורדת משמעותית כפי שניתן לראות כאן:

חברה אשר עלתה ב 50% ביום מסחר אחד ו 50% מכמות המניות הסחירות בה (shares float) החליפו ידיים תהיה בעלת הסתברות גבוהה להמשך עליות, זכרו, ככל שנשמור על אזור ה 1 ל 1 כך ההסתברות נשארת גבוהה-בינונית.

לסיכום, המידע כאן ניתן בחינם על מנת לסייע לסוחרים להבין את הכוחות הפועלים בשוק וכיצד ניתן לנתח אותם, בחדר המסחר ותהליכי ההכשרה שלי ישנו דגש עצום על הבנת התמונה הגדולה, כיצד לנתח מי חזק יותק, הקונים או המוכרים ולהבין באיזה צד אתם צריכים להיות כדי להרוויח כסף. המוסבר כאן הינו רק אחד מיני כלים רבים אשר מקבלים התלמידים שלי.

מוזמנים לשתף אותי במייל raz@razgamliel.com

מאחל לכם מסחר מוצלח,

רז גמליאל

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם