fbpx

השפעת המלחמה באוקראינה על עולם המסחר

תוכן עניינים

מלחמה משנה את כללי המשחק הכלכליים

המלחמה של רוסיה באוקראינה ללא ספק תפסה את מרבית תשומת הלב החדשותית החל ממרץ 2022, כאירוע חשוב, דרמטי ורב השפעה של העולם בכלל ואירופה בפרט. אחד התחומים המקבל הכי הרבה תשומת לב ועניין בהקשר למשבר בין רוסיה ואוקראינה והתוקפנות הרוסית, הוא ללא ספק התחום הכלכלי, כאשר למלחמה ול"רעשי הרקע" שלה יש השפעות כלכליות מהותיות, על רוסיה ועל כל יתר העולם. אך כיצד משפיעה המלחמה באוקראינה על עולם המסחר הפיננסי והאם עליכם לשנות אסטרטגיה או טקטיקה בגלל השפעות הלחימה על הכלכלה הגלובלית?  


מלחמה משנה את כללי המשחק הכלכליים


ראשית כל, כל מלחמה משנה את כללי המשחק הכלכליים ואת המציאות הכלכלית בשווקים הרלוונטיים למדינות ולאזורי הלחימה. אך במקרה של המלחמה של רוסיה באוקראינה, המלחמה מתקיימת ממש על אדמת אירופה – לראשונה בהיקף שכזה מאז מלחמת העולם השנייה – לכן ההשפעה הכלכלית משמעותית, רחבה ובעיקר מורגשת יותר עבור העולם המערבי.

המלחמה שרוסיה החלה על אדמת אוקראינה מכניסה המון אי וודאות לשווקים הפיננסיים והכלכליים, באירופה ובהחלט גם מחוצה לה, גם מעצם קיומה של לחימה כל כך קרוב לכלכלות המרכזיות של אירופה וגם מעצם המעורבות המסוימת של רוסיה ואוקראינה בכלכלה האירופית והגלובלית.

מלחמת רוסיה-אוקראינה משחקת תפקיד חשוב ומרכזי מאוד, כל עוד היא נמשכת, על תנועת המחירים בשווקים, ראשית כל על סחורות מהותיות ושערי מטבעות מסוימים ושנית גם על מניות ונתונים כלכליים של המדינות הקשורות ישירות או בעקיפין למלחמה. כך, המלחמה באוקראינה הכניסה המון אי-וודאות וחוסר יציבות לשוקי המניות, שגם כך היו יחסית מעורערים ותנודתיים עם תחילת 2022 והדיבורים הרבים על מיתונים, נפילות של בורסות, עליות אינפלציה במדינות רבות וכיוצא באלו.

עכשיו ניכנס יותר לעובי הקורה ונסביר בדיוק איך המלחמה באוקראינה משפיעה ויכולה להשפיע על עולם המסחר הפיננסי.


הנושאים הכלכליים-פיננסיים שעליהם המלחמה באוקראינה משפיעה


ראשית כל, המלחמה שרוסיה פתחה בשטחים הריבוניים של אוקראינה משפיעה על האינפלציה, לא רק בשתי המדינות המעורבות ישירות במלחמה אלא על מדינות רבות אחרות באירופה ובכל העולם. הלחץ האינפלציוני שמשבר רוסיה-אוקראינה מביא עימו, בזמן בו אינפלציה עולה במילא הייתה דאגה גלובלית, משמעותו שהטיפול והיציאה מהקשיים הכלכליים תהיה אפילו יותר "קרב בעלייה" מאשר מה שהיה צפוי לכלכלה העולמית. הנה כמה נושאים מרכזיים שעליהם המלחמה באוקראינה משפיעה ויכולה להמשיך להשפיע – מה שיגרור השפעה פוטנציאלית על שוקי המניות והמסחר באירופה, בישראל ובעולם:

  • העלאת שיעורי ריבית: בנקים מרכזיים ברחבי העולם – גם בישראל – החלו להעלות את שיעורי הריבית שלהם, לאור לחצים של אינפלציה גבוהה ושינויים כלכליים רלוונטיים. אי הוודאות, התנודתיות והלחצים האינפלציוניים הנוספים שמלחמת אוקראינה מביאה עימה, עשויה לגרום להעלאות ריבית מהירות ומשמעותיות יותר. ברוסיה שיעור הריבית קפץ לגבהים בלתי נתפסים, כדי למנוע מהאזרחים למשוך את כספם מהבנקים.
  • תרומה לעליות אינפלציה נוספות: די מהר מתחילת הלחימה באוקראינה ובעיקר כאשר היה ברור שמדובר על משבר מתמשך וארוך יחסית לעומת מה שצפו בתחילה, ההשפעות על האינפלציה במדינות רבות החלה להיות ברורה. המלחמה בהחלט משפיעה על אינפלציה הולכת וגואה, בעיקר בגלל השפעתה על מחירי סחורות מרכזיות וחשובות כמו נפט, גז (אירופה, בעיקר גרמניה, נסמכת מאוד על הגז הרוסי), חיטה (המגודלת בהיקפים אדירים בשתי המדינות) ומינרלים תעשייתיים שונים המופקים ברוסיה ואוקראינה.
  • עליה בהשקעות בצבא ובטחון: מלחמה פתאומית ומפתיעה על אדמת אירופה משמעותה גידול בהוצאה של ממשלות על השקעות צבאיות וביטחוניות, מה שיסיט כספים מהשקעות אחרות. תהליך שיכול להועיל למניות חברות רלוונטיות אך גם לפגוע בצמיחה הכלכלית הכוללת.
  • השפעה מתמשכת על שוק הסחורות: מלחמת רוסיה אוקראינה כאמור מיד השפיעה על שוק הסחורות, כאשר המשך הלחימה והמצב המדיני-צבאי המורכב במדינה ובאזור ייצור השפעה מתמשכת על שוק הסחורות – כמובן בעיקר בהקשר לעליות מחירי סחורות ותנודתיות רבה יותר במחירי הסחורות. שוק הסחורות משפיע על המחיר שכל אחד ואחת מאיתנו משלמים על כמעט כל דבר בחיינו (אוכל, חשמל, דלק, מוצרי צריכה) וכמו כן הוא משפיע על השווקים הפיננסיים.

המלחמה באוקראינה הביאה לזעזועים מסוימים בבורסות העולם, לעליות נוספות במחירי הסחורות ובהחלט לתוספת אי-ודאות בשווקים הפיננסיים. לצד כל אלו, יש לזכור כי משברים קודמים הראו שהשווקים עולים חזרה ומסדירים את עצמם לקראת המשך צמיחה. בנוסף, כלכלת ארה"ב ממשיכה לצמוח, המשק הישראלי יחסית יציב וגם תהיינה חברות שתוכלנה להרוויח מהמשבר הנוכחי באוקראינה – למשל חברות אנרגיה, שירותים ותשתיות.

*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם