fbpx

מהי שיטת מכירה בחסר?

תוכן עניינים

מהי מכירה בחסר - short

אם אתם מתעניינים ברמה כזו או אחרת בשוק ההון ובהשקעות פיננסיות, ודאי שמעתם שלמעשה אפשר להרוויח בבורסה גם כאשר השוק יורד וגם כאשר מניה מסוימת בעצם נפגעת והשווי שלה יורד. איך זה עובד? ובכן, דרך ה"קסם" הפיננסי של מכירה בחסר, שיטה שנקראת גם "שורט". מכירה בחסר היא מודל בסיסי ואפילו הגיוני במסחר בשוק ההון, כזה שבאמת מאפשר לכם להרוויח גם כאשר מניה יורדת. היום נסביר, מהבסיס, מהי שיטת מכירה בחסר של מניות ומכשירים פיננסיים אחרים.

מכירה בחסר או מסחר שורט עלו לתודעה, במובנים רבים, בתקופת המשבר הפיננסי של 2008 (זוכרים אותו?? הרבה מהעליות הגדולות של השנים האחרונות הן תולדה של אותו משבר…), כאשר "שורטיסטים" גרפו רווחי עתק כשהימרו נגד השוק וביצעו עסקאות מכירה בחסר הצפו ששוקי ההון בעולם יתרסקו – מה שאכן קרה ומה שיצר לאותם משקיעים "רואי שחורות" אך חכמים וריאליים לגמרי, רווחים גבוהים מאוד.

מה זה מכירה בחסר? איך אפשר למכור משהו בחסר?

עבור אנשים רבים, אינטואיטיבית מכירה בחסר בבורסה או שורט על מניה נחשב משהו לא הגיוני ושלא מסתדר עם התפיסות הנפוצות על שוק ההון – אלו האומרות שאפשר להרוויח במניות כאשר הערך עולה. אך מיד תבינו שזה לגמרי הגיוני וכי מדובר על מודל השקעה לגיטימי ולא אחת אף נדרש במצבי שוק שונים ובמסגרת גידור וניהול סיכונים.

בעברית מכירה בחסר ובאנגלית, Selling Short (כאשר עסקאות LONG מתייחסות באופן מתבקש להשקעה "רגילה" השואפת שערך המניה יעלה). מהות השיטה היא ליצור רווח פיננסי בשוק ההון, דווקא כאשר הערך של נכס בסיס מסוים (מניה, מדד, מטבע וכו') יורד. אתם כמשקיעים המבצעים עסקת מכירה בחסר, צופים שמחיר נכס בסיס ירד בנקודת זמן מסוימת, לכן אתם "שואלים" את הנכס מהבעלים שלו / מהשוק ואז מוכרים את הנכס בשוק במחיר הנוכחי שלו. בסיום העסקה, אתם רוכשים מחדש את נכס הבסיס כדי להחזיר אותו לבעלים ממנו שאלתם אותו בתחילת התהליך. כאשר מחיר נכס הבסיס אכן ירד, ההפרש בין מחיר המכירה הראשונה למחיר הקנייה בסיום הוא הרווח שלכם – רווח שנוצר מירידת מחיר.

כמובן – ואת זה חשוב להבין – כי אם ביצעתם עסקת שורט על מניה אבל הערך שלה דווקא עלה ולא ירד, נוצר לכם הפסד פיננסי להשקעה ותצטרכו לשלם את ההפרש לרעתכם במקום לגרוף יתרות מכירה בחסר במקרה של ירידת ערך.

שיטת מכירה בחסר

דוגמא למכירה בחסר – להבין את מנגנון השוק של Shorting

כדי להמחיש מהי מכירה בחסר ולעזור לכם להבין בצורה מעשית איך עושים שורט על מניה, ניתן דוגמא "מהחיים" בלי קשר ישיר למניה או לשוק ההון:

נגיד שמישהו נותן לכם אייפון 13 חדש בשווי של $1,000, אבל הוא אומר לכם שאתם צריכים להחזיר לו אותו, חדש בקופסא, בעוד שנה. אתם לוקחים את האייפון החדש והיקר, מוכרים אותו תמורת $1,000 דולר. כעבור שנה, כאשר אתם צריכים להחזיר את המכשיר לבעליו המקוריים, כבר יצא דגם חדש ומשודרג של אייפון 14 ואותו אייפון 13 כבר שווה רק $600. אתם קונים אייפון 13 ב-$600 ומחזירים לבעלים המקוריים. כך יצרתם לעצמכם רווח של $400. זהו למעשה אותו קונספט של שיטת מכירה בחסר של מניה או מדד מניות.

יתרונות וחסרונות של מכירה בחסר

עסקאות שורט על מניות הן בהחלט כלי משמעותי ואטרקטיבי במקרים מסוימים, אך מן הסתם וכפי שניתן להבין מההסברים להלן, זהו מודל השקעה שלא מתאים לכל אחד ובהחלט לא למשקיעים חדשים לגמרי. לשיטת מכירה בחסר יש יתרונות לא מבוטלים, אך גם חסרונות ונקודות תורפה שצריך להבין. נסקור את אלו ואת אלו.

יתרונות של מכירה בחסר

  • מכירה בחסר מאפשר ליצור רווחים גם במצבי שוק יורד וגם כאשר נכס בסיס פוחת בערכו.
  • עסקאות שורט מאפשרות גידור סיכונים יעיל, למשל למול עסקאות לונג שאולי לא תצלחנה וכדי לגדר נפילות בתיק ההשקעות.
  • עסקאות מכירה בחסר יוצרות גיוון בשוקי ההון ותורמות ליצירת תזרים ולהגדלת הנזילות.

חסרונות של שורטים

  • פוטנציאל הרווח בעסקת שורט מוגבל למעשה ל-100% (במקרה הלא סביר של ירידת ערך עד ל-0%), אבל פוטנציאל ההפסד אינו מוגבל ויכול להיות גבוה מאוד עם השווי של נכס הבסיס עולה מאוד.
  • כדי לבצע עסקת שורט ולהשאיל נכס בסיס מתאים, יש לשלם עמלת השאלה לגורם פיננסי.
  • בפועל, מכירה בחסר היא סוג של הלוואה, לכן לרוב יש צורך להציג ולהעמיד ביטחונות פיננסיים כיד לבצע את העסקה – מה שמשעבד חלק מהכסף שלכם לטובת כל עסקת שורט.
  • אם יש המון משקיעי שורט על מניה מסוימת, במידה ורבים מהם יממשו את העסקה, זה יזרים ביקוש לשוק ויעלה מהר את ערך הנכס, מה שיכול להוביל להפסד של השורטיסטים שעדיין "במשחק – תהליך הנקרא "שורט סקוויז".

עבור המשקיע הישראלי, עיקר העיסוק במכירה בחסר הוא בשוק ההון האמריקאי, כאשר נפח פעילות זו בישראל מצומצם מאוד. בואו ללמוד השקעות בשוק ההון איתנו ותלמדו המון על עסקאות שורט ועל שלל טכניקות יעילות ורווחיות לניהול תיק השקעות עצמאי וגלובלי.

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם