fbpx

מהו מדד מניות?

תוכן עניינים

ביצועי מדדי מניות

אחד המונחים הכי חשובים ומרכזיים בהשקעות ומסחר בשוק ההון הוא המדד, כאשר יש בפועל המון סוגי מדדים, משווקים שונים ומגוונים – אך מדדי מניות הם באופן כללי האינדיקטור המובהק ביותר למצבו של שוק הון מסוים. כפי שמיד נסביר, מדד מניות משקף את המצב של שוק מניות ספציפי ואף מראה לנו כיצד המשקיעים "מרגישים" לגבי מצב הכלכלה באותו שוק יעד. בנוסף, אפשר גם להשקיע במדד מניות וכמו כן להשתמש בו כרף מסוים לבדוק את תשואות התיק האקטיבי שלכם. מיד הכל יהיה ברור יותר.

מה זה בעצם מדד מניות?

נתחיל מהבסיס, כי בלעדיו כל יתר התוכן כאן לא יהיה לכם ברור מספיק. באופן כללי, מדד מניות כולל בתוכו מספר מוגדר של מניות, לפי קווים מנחים ברורים ומוגדרים. המדד אוסף נתונים מכל החברות המרכיבות אותו, כאשר כל הנתונים יחד יוצרים את "ערך" המדד ובעיקר מספקים לנו המשקיעים תמונה המאפשרת השוואת רמות מחירים עכשוויות למחירי עבר ובעיקר לראות את ביצועי השוק המסוים שאותו המדד מרכז.

נרד קצת יותר לעומק. מדד מניות יכול לשקף את מצב שוק ההון באופן כללי ולרכז את כל המניות הכי גדולות באותה בורסה מסוימת, אך מדדים רבים מתרכזים בסגמנטים ספציפיים בשוק, מבחינת שווי חברות, תעשייה בה פועלות החברות וכן הלאה. כמו כן, יש מדדי מניות המרכזים חברות רק מבורסה אחת ומסוימת ויש מדדים גלובליים המתמקדים בתעשיות מסוימות ומרכזות חברות ממדינות שונות.

בהמשך לכך, מדד מניות יכול להשתנות מאוד בגודלו, כאשר יש מדדים העוקבים אחר מספר מצומצם של חברות ויש מדדים העוקבים אחר מאות מניות.

לסיכום השאלה מהו מדד מניות, ברמה הכי בסיסית של זה, המדד מכיל את כל המניות של החברות הנכללות בו, לפי שיעור יחסי רלוונטי ומתאים, ולכן המדד משקף את ביצועי (מחירי המניות) כל החברות האלו. המדד לכשעצמו הוא נתון סטטיסטי ולא נייר ערך שבאמת מחזיק את המניות של כל החברות הנכללות בו, בשיעור יחסי למשקלן במדד – עבור זה יש לנו תעודות סל או קרנות סל, אבל זה סוטה מהנושא ועובר לתוכן השקעות מעט מתקדם יותר.

האם יש מדדים שונים?

בנקודה זו כבר הבנתם שיש המון סוגים של מדדי מניות, בכל רחבי העולם ובכל שוקי ההון. מדדי מניות הם אינדיקטור כל כך חשוב לביצועים ולמצבו של שוק ההון ומצב הכלכלה כולה, לכן מציינים אותם אפילו במהדורות חדשות כלליות וממש לא רק בהקשר של השקעות פיננסיות ודיווחים כלכליים.

כאמור, יש מדדים העוקבים אחר מספר מוגדר של המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסה מסוימת, מדדים עבור מניות קטנות יותר, מדדים של מניות מתחום מסוים ומוגדר מאוד, מדדים גלובליים וכן הלאה. בישראל למשל, מדדי המניות המובילים והחשובים ביותר הם ת"א 35 העוקב אחר ביצועי 35 החברות הגדולות ביותר (במונחי שווי שוק) בבורסה לני"ע בת"א ומדד ת"א 125, אך יש עוד מדדים נישתיים וחשובים נוספים (למשל מדד מניות היתר). בעולם, המדדים המרכזיים והחשובים ביותר מגיעים משוקי ההון הגדולים ביותר באופן טבעי, בדגש על ארה"ב – למשל מדד הנאסד"ק (כ-3,000 חברות מבורסת NASDAQ – בעיקר מגזר הטכנולוגיה), מדד S&P 500 (500 החברות הגדולות ביותר בארה"ב, המשקף העיקרי למצב כלכלת המדינה), דאו ג'ונס, מדד FTSE מבורסת לונדון, DAX הגרמני, מדד ניקיי היפני, ההנג סאנג מהונג קונג ועוד.

ממד מניות

כיצד בודקים את ביצועי מדד מניות מסוים?

העולם של מדדי מניות הוא פשוט להבנה באופן כללי, אך למעשה די מורכב מבחינת אופי החישוב והניהול של כל מדד ומדד במיוחד כשרוצים לעסוק במסחר במניות. אבל על פי רוב אין צורך להתעמק יותר מדי במתמטיקה של איך בנוי מדד מניות אלא בעיקר בביצועים שלו. בגדול, כדי לקרוא את המדד, צריך לבחון את ערכו המשתנה לאורך זמן, גם כדי להבין ביצועי עבר וגם כדי לנסות ולייצר תמונת מצב צופת פני עתיד לפי שיטות ניתוח פיננסי המתאימות לכם ולסיטואציה.

בבדיקת ביצועי מדד מניות מסוים, צריך לא רק להסתכל על השינוי בנקודות אלא על התמונה המלאה, על גרפים, על המשמעות של כל שינוי נקודה באותו מדד וכמו כן להתייחס למהות המדד מבחינת החברות שהוא עוקב אחריהן. באופן כללי, מדד עולה מצביע על שוק חיובי וצומח ומדד יורד מצביע על מיתון ושוק יורד.

מדוע חשוב לדעת את זה ולהבין את אפשרויות ההשקעה במדדים?

זה כבר נושא למאמר נוסף לגבי אפשרויות ההשקעה במדדים, אבל ההסבר העקרוני לגבי חשיבות מדדי מניות הוא שמדדים אלו – כל אחד לפי משמעותו ואופיו – משקפים בצורה טובה ואמיתית את מצב השוק והכלכלה, גם כדי לזהות הזדמנויות השקעה, גם כדי לבחון השוואתית את ביצועי תיק המניות שלכם למול המדד וכמובן שבהחלט יש מקום גם להשקעות פאסיביות במדדי מניות – דרך מכשירי השקעה מחקי / עוקבי מדד.

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם