fbpx

מה זה ניתוח פונדמנטלי?

תוכן עניינים

גישות בהשקעות מבוססות ניתוח פונדמנטלי

בעולם הנרחב והדינמי של השקעות בשוק ההון, יש המון דרכים פרטניות וספציפיות לנתח ניירות ערך ונכסים להשקעה, דרכים המיועדות לסייע למשקיעים לקבל החלטות על עסקאות, על אסטרטגיות ועל ניהול סיכונים. ניתוח פונדמנטלי הוא אחד משני הסוגים העיקריים של ניתוחים פיננסיים מתקדמים בשוק ההון, לצד ניתוח טכני. היום נתמקד בשיטת ניתוח סוג ונסביר לעומק מה זה ניתוח פונדמנטלי של מניות.

המהות של ניתוח פונדמנטלי

ניתוח פונדמנטלי (Fundamental Analysis) הוא מושג המתאר שיטה לשערך את הערך הפנימי והאמיתי של נכס (למשל מניה) ולנתח את הגורמים הרבים והשונים היכולים להשפיע על מחיר הנכס בעתיד. שיטת ניתוח פיננסית זו מתבססת על אירועים וגורמי השפעה חיצוניים, כמו גם על דיווחים פיננסיים לבורסה ולמדיה ועל מגמות בתעשייה הרלוונטית.

הניתוח הפונדמנטלי עצמו לא מגיע רק מעולם ההשקעות בניירות ערך אלא משמש גם בחשבונאות וניהול כספים, למשל דרך טכניקות של ניתוח דוחות כספיים של חברה ובחינת גורמים חיצוניים אחרים היכולים להשפיע על ערך או ביצועים של אותה חברה. השימוש בשיטת ניתוח זו הוא כי משקיעים וסוחרים המשתמשים בה חושבים שהשוק בהחלט יכול לתמחר את ערך הנכס הספציפי באופן שגוי וכי שקלול גורמים חיצוניים שונים יאפשר לחזות את הכיוון אליו ינוע ערך הנכס – יעלה או ירד – וכך לבצע החלטות מסחר מושכלות ולחזות את התנהגות השוק והנכס עצמו.

במהותו, ניתוח פונדמנטלי יוצא מתוך נקודת הנחה שיש המון גורמים חיצוניים היכולים להשפיע על הערך של נכסי בסיס להשקעה, מנתונים בדוחות כספיים ודיווחים תקופתיים לבורסה של אותה חברה מסוימת ועד שלל גורמים כלכליים, גיאו-פוליטיים, פיננסיים וכן הלאה. זאת בניגוד גמור לשיטת הניתוח הטכני המתבססת על גרפים שונים ויוצאת מתוך נקודת הנחה שבכל רגע נתון, מחירו של נכס משקף את כל המידע הקיים לגביו בשוק.

חשוב להבין כי ניתוח פונדמנטלי הוא סוג ניתוח נוסף – וחשוב – בארגז הכלים של משקיעים וסוחרים, כאשר יש ויכוח "מסורתי" בין המצדדים בו לבין המצדדים בניתוח הטכני מבחינת עדיפות ותוצאות. אך הניסיון שלנו מראה כי משקיע שיש לו את שני הכלים והוא משתמש בהם בצורה משולבת וחכמה, בהחלט ידע למקסם תשואות ביתר יעילות מאשר ביסוס רק על כלי ניתוח בודד.

גישות בהשקעות מבוססות ניתוח פונדמנטלי

על אילו פרמטרים וגורמים מסתכלים בניתוח פונדמנטלי?

כאמור, ניתוח פונדמנטלי מסתמך על מגוון רחב של גורמים ופרמטרים חיצוניים לביצועים עצמם של נייר הערך כדי לנסות לחזות את כיוון המחיר של אותו נכס להשקעה. כמה דוגמאות נפוצות לגורמים והפרמטרים שעליהם מסתכלים בעת יישום ניתוח פונדמנטלי איכותי הן:

  • ניתוח הדו"חות הכספיים התקופתיים של החברה.
  • מעקב ובחינה של דיווחים תקופתיים של החברה לבורסה.
  • ניתוח התעשייה בה פועלת החברה שאת המניה שלה מנתחים – מבחינת מגמות, חידושים, ביקושים, מתחרים, רגולציה וכן הלאה.
  • בחינת אירועים גיאו-פוליטיים ואירועים אקטואליים שונים שעשויים להיות רלוונטיים ובעלי השפעה על מחירו של אותו ני"ע שאותו מנתחים.
  • בחינה ושקלול של אינדיקטורים מאקרו-כלכליים ומיקרו כלכליים רלוונטיים אשר יכולים להשפיע על מחיר הנכס – למשל פרסום אינדיקטורים סטטיסטיים/כלכליים ע"י המדינה (תמ"ג, שערי מטבע, מדד מחירים לצרכן, ריבית, אינפלציה) או נתונים בעלי רלוונטיות ישירה לאותו נכס שמנתחים.

ויש עוד המון גורמים, אינדיקטורים ופרמטרים שאפשר לנתח ולסקור במסגרת תהליך מסודר של ניתוח פונדמנטלי, אשר במהותו הוא סבוך, מורכב ומצריך השקעת זמן ומשאבי חשיבה וניהול, במובנים רבים הרבה מעבר להשקעה הנדרשת מניתוח טכני של גרפים.

 

גישות בהשקעות מבוססות ניתוח פונדמנטלי

על פי רוב, ניתוח פונדמנטלי נתפס יותר ככלי ניתוח המתאים להשקעות לטווח ארוך או מקסימום בינוני (בניגוד למשל לניתוח טכני שמתאים גם למסחר קצר טווח). זאת בגלל המהות של שיטת הניתוח וההתבססות על נתונים ואינדיקטורים שהם בבסיסם יותר ארוכי טווח ומספקים תמונה רחבה על ביצועי נכס בסיס. אבל, שוב לפי הניסיון שלנו, שילוב נכון בין ניתוח טכני לניתוח פונדמנטלי, מאפשר מסחר גם לטווחים קצרים יותר של ימים ושבועות.

מתוך כך, יש גישות שונות לביצוע בפועל של ניתוח פונדמנטלי ולכן גם גישות שונות בקבלת החלטות מבוססות תוצאות הניתוח. למשל גישת "קנה והחזק" והשקעות ערך (כמו וורן באפט למשל) המתמקדת בהשקעה בעסקים טובים, חזקים ויציבים לאורך זמן, גישת משקיעי מיעוט אשר דוגלים באיתור חברות טובות ורכישת מניות דווקא בזמני שפל (לקנות בזול ולמכור ביוקר) וכמו כן מנתחים פונדמנטליים שקודם כל מאתרים נכס ואז מנתחים אותו ברמה הפרטנית ושל התעשייה כולה (Bottom to Top) או להיפך, קודם כל מאתרים תעשייה טובה ואטרקטיבית ואז מעמיקים פנימה לאתר חברות לרכישה (Top to Bottom).

יש יתרונות וחסרונות ליישום ניתוח פונדמנטלי, אך זוהי בהחלט שיטה שכדאי להכיר וללמוד כדי להחליט האם היא עובדת עבורכם ואיזו שיטת ניתוח פיננסית הכי מתאימה לסגנון המסחר שאתם מתחברים אליו.

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם