fbpx

מהן אופציות מעוף ומה אתם צריכים לדעת עליהן?

תוכן עניינים

מה זה אופציות מעוף

אם אתם מבוגרים מספיק ותמיד נמשכתם קצת לכלכלה, אתם ודאי זוכרים שבעבר הלא מאוד רחוק, דיווחים על ביצועי שוק ההון המקומי תמיד כללו, לרוב לקראת הסוף, עדכון על ביצועי המעוף. היום שוק ההון התפתח מאוד וגם שווקים גלובליים נפתחו בפני משקיעים ישראלים, כך שהחשיפה, התקשורתית לפחות, של אופציות המעוף ירדה, אך הן בהחלט עדיין קיימות ואף גדלו בהיקפן. מכיוון שאתם משקיעים שרוצים ללמוד ולצמוח, היום נסביר מה זה אופציות מעוף ומה אתם צריכים לדעת עליהן.

מה זה בכלל אופציות מעוף?

המונח אופציות מגיע יותר מהכיוון המתקדם יחסית של עולם ההשקעות והמסחר העצמאי, "רמה" מעל אחרי שכבר למדתם את הבסיס לגבי מניות, אג"חים, טקטיקות מוכרות להשקעות וסוגי ניתוח פיננסי. האופציות מהוות מכשירים פיננסיים נפוצים ורחבים מאוד בשוק ההון, כאשר במהותן השווי של אופציה נגזר לפי הערך של נכס בסיס מסוים, שנהוג לקרוא לו נכס הבסיס. בדיוק בגלל זה, עוד מונח מקצועי מוכר ורלוונטי לאופציות הוא נגזרים.

נכסי הבסיס שמהם גוזרים את הערך של אופציות מגוונים מאוד וכוללים מניות, מדדים מובילים, מטבעות וגם סחורות. בבסיס השיטה, בעסקת אופציות/נגזרים, המשקיע הקונה את האופציה מקבל את הזכות לקנות נכס בסיס במועד פקיעת האופציה ומהצד השני, מוכר האופציה מחויב לשלם למשקיע הקונה את הפרש הסכום שבין שווי מחיר אותו נכס לבין המחיר שנקבע למימוש האופציה. במועד מימוש האופציה, המשקיע (מחזיק האופציה) יכול בדר"כ לבחור האם לקבל את הכסף מהפרש המחירים הזה או לבצע סליקה פיזית ולרכוש או למכור את נכס הבסיס שעל פיו גוזרים את האופציה, לפי המחיר הנקוב בה.

מתוך כך, אופציות מעו"ף מתארות ראשי תיבות שהן "מכשירים עתידיים ופיננסיים" וזהו השם הרשמי לאופציות אלו בבורסה לני"ע בתל אביב. בבורסות שונות בעולם יש אופציות במודל דומה.

סוגי אופציות מעוף

בישראל, המודל של מסחר באופציות מעוף הוא לפי מודל האופציות האירופאיות, אשר כוללות שני סוגים של אופציות/נגזרים:

  • אופציית CALL / רכישה: מוכר האופציה נותן לקונה זכות לרכוש את נכס הבסיס, במועד פקיעת האופציה, במחיר שנקבע מראש. אופציה זו יוצאת מנקודת הנחה ששווי נכס הבסיס יעלה עד לפקיעת האופציה.
  • אופציית PUT / מכר: קונה האופציה מקבל זכות למכור לגורם שהנפיק אותה (כותב האופציה) את נכס הבסיס, לפי מחיר שנקבע מראש. באופציות אלו, המחשבה היא שערך נכס הבסיס יפחת עד לפקיעת האופציה.

מתוך מודל הפעולה של מסחר באופציות המעוף והסוגים הקיימים שכרגע ציינו בקצרה, אפשר להבין שמצד אחד אפשר להשתמש באופציות אלו כאפיק השקעה בעל סיכון ותנודתיות גבוהים אך אפשרות לרווח גדול עם השקעה יחסית קטנה. כאשר מצד שני מדובר על אמצעי גידור פיננסי יעיל – ואכן זהו אחד השימושים למסחר באופציות מעוף. אם אתם למשל מחזיקים בנכס בסיס בתיק שלכם, אין לכן כוונה למכור אותו אך אתם כן חוששים שערכו ירד בפרק זמן מסוים, רכישת אופציית PUT מגדרת אתכם – אם הערך אכן יורד, אתם מרוויחים מהאופציה למרות ששווי ההשקעה בנכס הבסיס בתיק "הראשי" שלכם נפגע.

אפשרות לרווחים גבוהים, לצד תנודתיות גבוהה

מסחר באופציות מעוף הוא בהחלט תחום מרתק ומתקדם בהשקעות ומסחר בשוק ההון. אך חשוב תמיד לזכור שהוא מורכב ומחייב לימוד והעמקה מקצועית כדי באמת להתחיל לסחור באופציות מעוף בצורה יעילה, מושכלת ורווחית ולא "להישרף" מהר מדי. אי אפשר לסחור באופציות מעו"ף או נגזרים פיננסיים בכלל "על הדרך" אלא חייבים להיות בקיאים ומיומנים וכל הזמן לנטר את המצב, לכן זהו תחום מסחר למתקדמים, עם תנודתיות גבוהה מאוד, סיכונים לא מבוטלים וגם אפשרויות לרווחים גבוהים.

המטרה במסחר אופציות מעוף למטרות רווח (בניגוד למטרות גידור) היא לנסות לחזות את כיוון השוק ואת התנודתיות שלו, מה שמאפשר להרוויח גם בשקו עולה וגם בשוק יורד. יש עוד המון מורכבויות והיבטים לאופציות מעוף (למשל, בטחונות, עמלות, חישוב הרווח או ההפסד וכו'), לכן קריטי ללמוד את הנושא בקורס שוק ההון ולא לקפוץ ישר למים העמוקים.

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם