fbpx

מסחר בזירת מסחר CFD – חוזה הפרשים – איך למנף את הכסף וממה צריך להיזהר

תוכן עניינים

חוזי הפרשים - CDF מסחר בזירות מסחר

מה זה בכלל CFD ?

(CFD – ( Contract for difference ובעברית "חוזה הפרשים" הוא מכשיר פיננסי ותיק וקיים עוד משנות ה-90 ושימש בעיקר קרנות גידור גדולות, מנהלי קרנות ומנהלי תיקים גדולים והוא שימש בעיקר לגידור התיק מפני סיכונים כהשקעה כמכשיר שמתגבר על אי הרציפות בשווקים.
החוזים האלו נסחרים בבורסות ייעודיות למסחר בחוזה הפרשים ואופציות וכן גם בחלק מהבורסות המוכרות והגדולות בעולם.
מי שקונה CFD בעצם קונה הפרש, להבדיל מקניית מניה או קניית מכשיר על מדד מהברוקר כאשר קונים CFD לא קונים נכס בסיס, קונים חוזה שמחירו תלוי בהפרש בין המחיר בפועל למחיר שנקבע בעסקה. ובמילים אחרות, אנחנו קונים את הרווחים/הפסדים שאלו בעצם ההפרשים.
כיוון שהרווחים אינם באים מהבורסה אלה מאותו גוף שמולו אנחנו סוחרים אז למקום זה קוראים "זירת מסחר".

מה ההבדל בין ברוקר לבין זירת מסחר?

ברוקר-הינו גוף אשר מתווך בין הקונים והמוכרים בבורסה והרווחים שלו מגיעים מעמלות מסחר על פעולות קניה ומכירה של מניות,תעודות סל וכ'ו.לסוחרים לא ניתנת האפשרות לפנות עצמאית אל הבורסה ולכן הברוקר הוא המתווך של העסקה.ברוקרים מוכרים בבורסה האמריקאית לדוגמא:
אינטראקטיב ברוקרס (Interactive Brokers),
טריידסטיישן (Tradestation),
אייטרייד (Etrade)
 זירת מסחרמערכת מסחר ממוחשבת המאפשרת לסחור במכשירים פיננסיים שונים, רוב זירות מסחר פועלות ב CFD. בזירת המסחר יש שני צדדים לעסקה: החברה שמפעילה את זירת המסחר והלקוח. כך למעשה, סוחרים בזירה ולא מול הבורסה ולכן הרווחים יגיעו דרך הגוף של זירת המסחר להבדיל מהברוקר שם הרווחים מגיעים דרך הבורסה

מה ההבדל בין זירת מסחר לבורקר

האם יש לסוחר "בעלות" בנכס הבסיס במסחר ב- CFD ?

לא, כאשר אנחנו קונים מניות בזירת המסחר, אנחנו בעצם סוחרים מול "הבית" (הגוף שבו אנחנו מחליטים לשים את הכסף לצורך המסחר) שבחרנו לסחור דרכו. מכך משתמע שאנחנו  לא קונים נכס בסיס, לא קונים נכס מוצק ובעצם אין לנו החזקה במניות החברה, אלא קונים מניות בזירת המסחר. חשוב להבין, הרווח שנוצר לנו הוא הרווח מהגוף ממנו אנחנו סוחרים ולא מהבורסה.
זירות המסחר נסחרות באופן שונה ומאפשרות גישה למכשירים פיננסיים שונים ולכן זאת האחריות שלנו לעשות את עבודת המחקר לפני שאנחנו סוחרים בהן. 

מה זה מרווח – Spread ואיך זירות מסחר CFD ממנפות את הנושא לטובתן.

מרווח (Spread) הוא המרווח בין הקונה והמוכר.בשוק ההון הדבר מתבטא בכך שיש לנו קונים(BID) ויש לנו מוכרים(ASK).לדוגמא, מניית AAPL מחיר ה-BID  (המחיר המקסימלי אשר מוכנים לקנות את המניה) נכון לאותו הרגע $126.74 ומחיר ה-ASK  (המחיר המינימלי הוא מוכנים למכור את המניה) יהיה $127.75. ניתן להסיק ש- 1 סנט זה המרווח בין הקונים למוכרים במניה.עוד ניתן להסיק שמחיר ה BID תמיד יהיה נמוך ממחיר הASK .ניתן לראות את הדוגמא במסחר חי:

 

מרווח (Spread) הוא המרווח בין הקונה והמוכר

הצד שמסומן בכחול הוא צד הקונים והצד המסומן באדום הוא צד המוכרים.

איך המרווחים באים לידי ביטוי בזירות מסחר ב- CFD ?אמנם מחיר המניה נגזר ממחיר נכס הבסיס אבל, הרווחים שלנו לא מגיעים ישירות מהבורסה אלה מזירת המסחר. 
בעוד שבבורסה המרווחים בין הקונים למוכרים נקבעים לפי השוק (תלוי בביקוש ובהיצע) ברוב זירות המסחר המרווחים עשויים להיות גדולים יותר ותלויים בזירה מולה אנחנו סוחרים . לדוגמא, בבורסה המרווח בין קונה למוכר במניית AAPL יכול להיות $0.5 בעוד שבזירת המסחר יכול להיות גם מרווח של $1 .ולכן, יש להכיר היטב את הזירה מולה אנחנו סוחרים ופועלים.

דוגמא פרקטית לעסקה בזירת מסחר אל מול עסקה בבורסה

דוגמא לעסקה בבורסה.

אנחנו סוחרים שרוצים לסחור בסכום של $3,000 במניית  FB שמחירה $300 למניה מתוך הערכה שמחירה יעלה ב-10% לשווי של $330 למניה.
אז באופן הרגיל של קניית מניות דרך הברוקר שלנו אנחנו קונים 10 מניות במחיר של $300 (אצל ברוקרים מסוימים אפשר למנף את העסקה עד לפי 4).

נניח וההערכה שלי הצליחה ומחיר FB עלה ל-$330 אזי,יש לי עכשיו $3,300 במקום $3,000 שהיה לי במקור –  תשואה של 10%.

דוגמא לעסקה בזירת מסחר CFD

זירות מסחר נותנות בדרך כלל מינוף של פי 10 ומעלה מהכסף שיש לנו (הביטחונות שאנחנו צריכים לספק  נעים בין  5%-25% חשוב מאוד לבדוק מול הגוף שאצלו אנחנו סוחרים בזירת המסחר).
במצב כזה של מינוף פי 10, נוכל באמצעות $300 לקנות 10 מניות של פייסבוק במקום ב- $3,000 ובכך הסכום הכולל שלי הוא $3,000 לפוזיציה.
מספיק שהפוזיציה תעשה 10% עליה אז למעשה הכפלתי את הכסף והסכום הכולל שיהיה לי עכשיו הוא $3,300 כלומר תשואה של 100%. מצד שני, אם הפוזיציה יורדת ב10% אז הפסדנו את כל התיק וזירת המסחר תסגור את הפוזיציה כי בעצם אין יותר כסף בחשבון.

 אפשר לראות כי למרות שנדרשנו לסחור בזירת המסחר בעשירית מהסכום שנזקקנו לו במסחר במניות בבורסה הרווח הוא אותו רווח.

דוגמא לכמה אפשר להרוויח או להפסיד בעסקה שמתרחשת ב CFD

אז איך הגופים המנהלים את זירות המסחר מרוויחים בזירות המסחר?

לגופים יש את הניהול סיכונים שלהם והם נשענים על כך שרוב הסוחרים בשוק ההון סוחרים ללא ניסיון וכלים ולכן הרוב מפסידים את כספם. למשל בזירת מסחר אחת יש 1,000 סוחרים,900  מתוכם מפסידים ועוד כ-100 הם סוחרים שמרווחים.
מכך ניתן להבין שהגופים נהנים מהסטטיסטיקה שבה הרוב הגדול מפסיד במסחר והסוחרים שמרוויחים מהווים חלק קטן מאוד, לכן, אותם גופים יכולים להרוויח כסף כיוון שמי שמפסיד את הכסף משאיר אותו בזירת המסחר. מצד שני מי שמרוויח כסף, זירת המסחר יכולה להתכסות עליו כלומר, לקנות את העסקאות שלו בבורסה עצמה וכך להגן על עצמה.
זירות מסחר יכולות להיות עסק מאד רווחי, בואו נראה את גרף מניית פלוס 500 (PLUS 500) שנוסדה ע"י ישראלים ונסחרת בלונדון.
ניתן לראות בגרף המניה עליה של כמעט 400% בתקופה של פחות משנתיים:

גרף של מנית פלוס 500

אז מה בעצם היתרונות של מכשיר זה?

  • מינוף הכסף בסכומים לא גדוליםהיתרון הכי גדול שהגופים בזירות המסחר מאפשרים ללקוחות לסחור בכמויות משמעותיות של מניות, מדדים או סחורות ללא צורך בהשקעות הון גדולות. המינוף אף יכול להגיע ליחסים של 1:100!
    נניח שאנחנו סוחרים עם חשבון של $1,000 אז במינוף כזה ניתן לסחור עד $100,000
  • קלות קניה בחסר (שורטים). אם תרצו למכור בחסר מניות זה לא תמיד אפשרי ובעיקר לא במניות עם היצע נמוך של מניות סחירות (, ובמקרים רבים גם אם זה אפשרי זה יהיה יקר. ב- זירות המסחר זה קל, פשוט וזול. המשקיע בעצם מוכר את החוזה מבלי להחזיק בו מבלי שיהיה צורך להשאיל אותו (במכירה בחסר במניות יש צורך בהשאלה).
  • מסחר במגוון נכסים – במרבית זירות המסחר ניתן לסחור בנכסים כגון סחורות, מט"ח ביטקוין וכ'ו. במקום להתפזר במסחר  בין בבורסות שונות  אפשר בקלות לקנות הכל בפלטפורמה אחת ע"י קניית מניות בזירת המסחר בהמון תחומים שונים.

ומה לגבי החסרונות?

  • כל השקעה ברמת סיכון גבוהה- יש גם תרחיש של הפסדים משמעותיים. אם ניקח למשל את המינוף של 1:100 בחשבון של 1,000 ונסחור במקסימום מינוף ב$100,000 אז מספיק שהפסדנו 1% מהעסקה ומחקנו את כל החשבון שלנו.
  • מרווחים (Spread) בין המוכר לקונה שקיימים  בזירת המסחר- נדגיש שוב, הרווחים שלנו לא מגיעים ישירות מהבורסה אלה ישירות מזירות המסחר שמולם אנחנו סוחרים. אותו זירת מסחר יכולה לתת לנו מרווחים גדולים יותר (בין מחיר המוכר למחיר הקונה) מאשר בבורסה
  • מתאים יותר לסוחרים מתקדמים-  המון סוחרים מתחילים בלי הכלים והידע המתאים במסחר סוחרים במינופים גדולים בזירות המסחר עם חשיפה לסיכון ולתנודתיות גדולה (המינוף פועל גם לכיוון הנגדי). בפועל, הסוחרים המרווחים הם אלו שיש להם ידע, ניסיון והבנת הסיכונים.
  • לא כל מניה ניתן לסחור בזירות המסחר- ישנם מניות (בעיקר שווי שוק קטן) שאינם ניתנות למסחר בזירות המסחר. ועל כן, זירות המסחר יתאימו בעיקר למניות עם שווי שוק גדול יותר

ואיך המצב בישראל?

לפני מספר שנים נכנסו התחום הפך להיות מפוקח תחת רשות ניירות ערך ישראל ולכן החשש מהונאות ירד משמעותית. התחום הופך למסודר יותר, עם תקנות בנושאי פרסום, הגבלת מינוף, שקיפות ואימוץ נורמות בינלאומיות לניהול הזירה.
הזירות האלו מספקות פלטפורמה אינטרנטית של מערכות מסחר, המאפשרות למשקיעים וסוחרים להיחשף למגוון מאוד רחב של אפיקי השקעה, לרבות כאמור מגוון של אפשרויות בשוק הפורקס, שוק החוזים העתידיים, זירות מסחר, סחורות ועוד.
מדובר על זירות שמעבר למגוון האפשרויות הרחב, מספקות מערכות תקשורת חכמות, עם נתונים פיננסיים רבים, אפשרויות ניתוח רבות, מסחר בזמן אמת, מעקב בזמן אמת, ניהול סיכונים בזמן אמת ועוד

איפה הפלטפורמות שניתן לסחור בישראל?

 קולמקס פרו (COLMEXPRO 24/7)  -מאפשרת מסחר בזירות המסחר בבורסות NYC,NASDAQ. הכוללת תמיכה טכנית.
פלוס 500 (PLUS 500) – נותנת גישה למגוון רחב של מכשירים פיננסיים, כגון מניות, מט"ח, סחורות.
החיסרון הוא שאין תמיכה טכנית זמינה תמיד.
איטורו (ETORO) – הינה פלטפורמה מאוד מוכרת בחו"ל הנותנת אפשרות לקנות מניות  בזירות המסחר עם פלטפורמה של רשת חברתית משלהם שבה ניתן לקרוא רעיונות מסחר של מיליוני משתמשים ברחבי העולם.

איזה ברוקר מומלץ בכל זאת מבין כל כך הרבה אפשרויות? אז לכל ברוקר יש את היתרונות והחסרונות שלו וההמלצה שלנו הוא אינטראקטיב ברוקרס(interactive brokers).
אינטראקטיב ברוקרס הינו ברוקר אמריקאי הכי גדול בעולם אשר קיים עוד משנת 1978. מתמחה במסחר במכשירים פיננסיים מגוונים ובהיצע שורטים מהגדולים בשוק. בנוסף למערכת המסחר TWS זמינה לסוחרים אפליקציה בסמארטפון לביצוע פעולות ועדכון עסקאות.

עוד פרטים בקישור הבא:https://www.lp3.inter-il.com/razgamliel-landing-page

***הבהרה חשובה: רז גמליאל, אני, עשוי להנות מעמלות שיווק של הברוקרים והכלים המקצועיים השונים, כל אחד אשר שוקל הצטרפות לאחד מהגורמים מחויב לעשות בדיקה מקיפה בעצמו לקבל החלטה על סמך מה שמתאים לצרכיו האישיים***

 

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם