fbpx

שיטות מסחר בבורסה

תוכן עניינים

שיטות מסחר בשוק ההון

אילו שיטות מסחר קיימות בבורסה?

במובנים רבים, הבורסות והשווקים הפיננסיים הם הלב של המערכת הכלכלית העולמית, כאשר עסקאות של סוחרים מכל הסוגים והגדלים הן הדם המפעיל את הלב הזה ואת המערכת כולה. בצורה כזו או אחרת כולנו מושקעים בבורסה, מי באופן פאסיבי לגמרי דרך הפנסיה ומי גם באפיקים יותר אקטיביים כמו החזקת תיק ניירות ערך.
בתור מי שרוצים להתפתח בתחום המסחר ולהפוך למשקיעים חכמים ויעילים יותר, חשוב ללמוד גם על שיטות מסחר הקיימות בבורסה ובשוקי ההון.

כאשר מדברים על השאלה אילו שיטות מסחר בבורסה קיימות, יש את החלק המדבר על האופן בו אתם סוחרים ובאמצעות איזה גוף פיננסי (בנק, בית השקעות, מסחר עצמאי בבית השקעות, ברוקרים גלובליים) ויש את החלק המדבר על שיטות שלפיהן בוחרים ניירות ערך וגם כיצד לנהל את העסקאות בהם. כאן נתעמק יותר באפשרות השנייה ונפרט בקצרה לגבי שיטות המסחר המרכזיות למשקיע פיננסי עצמאי וגלובלי, אשר יכול לסחור בבורסה לני"ע הישראלית אך גם בשוקי הון בינלאומיים.

מה זה מסחר בבורסה?

כאשר אומרים מסחר בבורסה, הכוונה היא לרוב למונח גנרי המתאר ביצוע עסקאות השקעה (קנייה ומכירה) של ניירות ערך שונים, בשווקי הון במדינת המוצא של המשקיע אך פוטנציאלית גם בחו"ל. השקעה בבורסה יכולה בהחלט להיות במניות של חברות ותאגידים, אך היא יכולה גם להיות במכשירים פיננסיים אחרים, מאגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות ועד מכשירים מורכבים יותר כמו חוזים עתידיים, אופציות ונגזרים.

מסחר בבורסה, במהותו הבסיסית ביותר, הוא ביצוע פעולות של קנייה ומכירה של ניירות ערך למיניהם, מתוך מטרה ליצירת רווח פיננסי משינויים בשערים ובתשואות של המכשירים הפיננסיים השונים – כאשר כפי שתגלו כאן אצלנו, לגמרי אפשר להרוויח גם כאשר נייר ערך פוחת בערכו ולא רק כאשר הוא עולה.

שיטות מסחר בבורסה
שיטות מסחר

מסחר יומי – Day Trading

אולי שיטת המסחר הכי דינמית ומהירה במסגרת האפשרויות הנפוצות וה"אמיתיות" של מסחר בשוק ההון הגלובלי. במסחר יומי, המשקיע מבצע עסקאות קנייה ומכירה של מניות ומכשירים פיננסיים אחרים, כאשר הקנייה והמכירה מתבצעות באותו יום מסחר. זאת מתוך מטרה לייצר רווחים מתנודות במחירי הנכסים, אפילו קטנות.

במקרים רבים, סוחרי יום משתמשים (כלי שברוקרים מציעים, מאפשר לסוחר להיכנס לעסקאות בשווי משמעותית גבוה יותר מההון הקיים לסוחר בחשבון) או "פשוט" נכנסים לעסקאות עם פוזיציה גדולה יחסית מבחינת היקף הכסף – כדי שגם תנודתיות קלה במחיר הנכס תוכל להניב רווחים גדולים. סוחרים יומיים משתמשים לרוב בכלים של ניתוח טכני כדי לנסות לחזות מהלכים של מניות, ניתן להרוויח מעליית מחיר (LONG / BUY) וגם מנפילתו (SHORT / PUT).

לצד מסחר יומי "רגיל" וסופר מהיר ותנודתי, יש בשיטה זו גם שיטת מסחר הנקראת "קרקוף" (Scalping), קרי יצירת רווח מתנודות קטנות מאוד במחירים של מניות, בטווח זמן קצר מאוד של שעות או יום מסחר אחד.

מסחר סווינג – Swing Trading

במסחר סווינג העסקאות עדיין קצרות מועד, אבל יכולות גם להימשך כמה ימים ולאו דווקא יום מסחר אחד כמו במסחר יום. סוחרי סווינג שואפים לאתר מגמות בשוק ו"לרוץ" עליהן כדי ליצור רווחים מהרבה עסקאות שונות, לרוב ללא ניתוח מעמיק מאוד של המניות בהן סוחרים אלא שימוש בניתוח טכני לצד נתונים כלכליים רלוונטיים (ניתוח פונדמנטלי).
מסחר סווינג לעיתים נקרא גם מסחר מומנטום, כאשר המאפיינים כמעט זהים, ניסיון "לרכוב" על התנועה של נייר ערך ככל שניתן כדי לייצר יותר רווחים, בין אם במחיר עולה או מחיר יורד.

מסחר ערך – Value Investing

שיטת מסחר זו היא מה שהרבה אנשים חושבים עליו כאשר הם חושבים על מסחר בבורסה. מסחר ערך לא מכוון לטווח הקצר בכלל אלא רק לטווח הבינוני ולרוב הארוך, השקעה ארוכת טווח במניות של חברות שהמשקיע צופה להן עתיד איכותי של צמיחה ועליית מחירי המניה. משקיע הערך המוכר ביותר הוא וורן באפט למשל. סוחרי ערך יכולים להחזיק מניה גם הרבה מאוד שנים, ללא מימוש אלא רק עם קבלת דיבידנדים והגדלת שווי התיק עם עליות הערך של הנכסים.

מסחר ערך נעשה לפי ניתוח נתונים ודו"חות כספיים של חברות, הערכות שווי ומגוון ניתוחי עומק של החברה או המכשיר הפיננסי.

מסחר אלגו –  Algo Trading

השיטה בה הרובוטים (תוכנות בינה מלאכותית חזקות במיוחד) מנהלים את העניינים. תחום מסחר חדש יחסית (כ-20 שנה) המיישם מסחר המבוסס תוכנות מחשב שסוחרות לפי אסטרטגיות שתוכנתו והוגדרו מראש. לרוב מדובר על אסטרטגיות שאמורות לייצר רווחים באופן סטטיסטי, גם בתנודתיות שוק קטנה מאוד, לכן מבוצעות מספר רב של עסקאות מדי יום.

היתרון העיקרי בשיטה זו הוא שתוכנת המסחר מנטרלת את כל נושא "הרגשות", פשוט כי אין לה רגש אלא רק קוד מחשב ויכולות למידת מכונה ובינה מלאכותית חזקות (AI), בעוד שסוחר האנושי מושפע רגשית ומנטלית בביצוע עסקאות, מה שיכול להוביל להפסדים ו/או אובדן הזדמנויות.

החיסרון באלגו-טריידינג הוא בכך שהרובוט בעיקר מתחשב בתצורות טכניות, גרפים ותנועות סטטיסטיות בשווקים ולא יודע לחבר את כל חלקי הפאזל,  למשל חדשות שיוצאות בכל מהלך היום ומשפיעות על הלך הרוח בשוק. ומעבר לכך, למשקיע הפרטי, אין הלכה למעשה יכולת לסחור באופן פרטי במערכות Algo-Trading מתקדמות ואמיתיות, תחום השמור בעיקר למשקיעים מוסדיים וגופי Fin-Tech פרטיים.

רוצים ללמוד עוד? רוצים להצטרף לקהילה איכותית וצומחת של סוחרים ומשקיעים הבונים לעצמם עתיד כלכלי איכותי וחזק יותר? מלאו את הטופס והצטרפו אלינו.

 

שתפו לחברים:
מאמרים נוספים
בואו לגלות את סודות שוק ההון. בחינם.

אסטרטגיות המסחר הייחודיות של רז גמליאל מתגלות לראשונה ולאחר 9 שנים של מסחר בכסף אמיתי בבורסה. 

להורדת הספר מלאו את הפרטים
הצטרפו אלינו לרשימת ה VIP
קבלו עדכונים חמים לפני כולם

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם