fbpx

פסיכולוגיה של המסחר בשוק ההון

פסיכולוגיה בסחר בשוק ההון

האם מישהו שולט במחשבות שלנו?

רוב הסוחרים רוצים לזכות ברווחים קלים ומהירים. 
אנשים רבים מנסים את מזלם במסחר בשוק ההון בלי להבין שיש משהו גדול מהם שמנהל אותם והם אפילו לא מודעים לכך.
יש דבר אחד שמשותף לכולם, החלטותיהם מונעות על ידי מנגנונים פסיכולוגיים מורכבים. לכולנו יש רגשות, מחשבות,  חוויות שצברנו במהלך החיים בכלל וניסיון שצברנו במסחר בפרט.

איך שיפור בקבלת ההחלטות מביא למסחר רווחי בשוק ההון עד לניצחון

לכל אלו יש השפעה מכרעת על ההתנהלות שלכם ועל קבלת ההחלטות שלכם כאשר אתם סוחרים. חלק מהרגשות, מחשבות גלויים לנו כלפי חוץ וחלקם חבויים ולמעשה מנהלים אותנו בלי שנרגיש, זהו התת מודע שלנו. זה משפיע ישירות על חשבון המסחר שלנו ועל חשבון הבנק שלכם.
גם אם יש לך את המערכת המסחר המתקדמת ביותר בעולם ואת המנטור הכי תותח זה לא משנה, כי אם  אתה חווה תחושות כמו פחד, חוסר ביטחון, ביטחון עצמי מופרז, היי מטורף או עצב ולא מצליח לנטרל אותם או להנמיך להם את הווליום יש מצב גדול שתעשה יותר טעויות.
לסיכוי שלך להצליח במסחר יש קשר ישיר ליכולת שלך לשלוט ברגשותיך.
התחרות העיקרית שלך במסחר היא מול עצמך, המטרה היא בכל יום שעובר להיות סוחר טוב יותר ומקצועי יותר ממה שהיית אתמול. לכן, אתם צרכים להגיע מוכנים מנטלית ועם ארגז הכלים המקצועי ביותר כדי להצליח בתחום.

אשליה מול מציאות

הרשת מוצפת בפרסומות וסיפורים על אנשים שהרוויחו הרבה כסף במסחר . אנחנו רואים את התמונות וקוראים את הסיפורים ומדמיינים איך אנחנו נצליח להיות כמו האנשים האלו בפרסומות. 
יש סיבות רבות שאנשים סוחרים בגללם, המסחר מסמל הזדמנות לאנשים לעשות כסף רב ובקלות. הכסף מסמל לאנשים חופש כלכלי ויוקרה.

האם זה באמת כ"כ קל? ברור שלא.

בפועל, כאשר סוחרים מתחילים להרוויח ,הם מתלהבים ומרגישים שהם פיצחו את השיטה והנה החלום מתגשם.
הם  מגדילים את הסיכונים מאבדים את המשמעת שהייתה להם בהתחלה ויש לזה השפעה מידית על התוצאות, הם מפסידים את כל מה שהרוויחו ואף יותר מכך. 
במציאות , צריך ללמוד , לתרגל, להיות סבלניים ולהתגבר על קשיים עד שמצליחים

מסחר בסערת רגשות דומה לנסיעה ברכבת הרים

אחד הגורמים הפסיכולוגיים המשפיעים ביותר על סוחרים רבים בשוק ההון הוא השפעות של הרגשות על הפעולות שלנו וקבלת ההחלטות.
לדוגמא, חוסר סבלנות ועצבנות הם רגשות ומאפייני התנהגות אשר עלולים בהרבה מקרים לגרום לסוחרים להתנהג בפזיזות ולבצע פעולות שגויות.
דוגמא נוספת למשל היא כאשר אתם חווים עסקה מוצלחת מאד שמעלה את הבטחון העצמי שלכם וגורמת לכם למחשבות ולתחושה של יצר חמדנות ויהירות שפוגעות בשיקול הדעת במסחר ומביאות אתכם  לפעולות עם סיכון גבוה אבל לא בהכרח עם סיכויי הצלחה גבוהים.
בתחילת הדרך הייתי מתפזר על מגוון של מניות ומסיים יום מסחר עם 20 עסקאות לפחות, עמלות בשמיים, תנודות מטורפות בין ימי רווח להפסד, גם שכבר הייתי במניה עם פוטנציאל רווח גבוה לא השכלתי לנצל זאת כי רק רציתי לקחת כסף לכיס ולעבור לעסקה הבאה.
בשורה התחתונה, חשבון המסחר במצב כזה הלך והצטמק ואנחנו חווים לא מעט טלטלות מנטליות בתוך כל הטירוף הזה. היי מטורף בימים של רווחים ודיכאון גדול בימים של הפסדים.

להתעורר מהחלום ולנחות לקרקע – המציאות

לקח לי קצת זמן אמנם, אבל אחרי שנה של אלפי עסקאות והפסדים, החלטתי לעצור ולהסתכל על כל התהליך, הבנתי שאני עושה משהו לא נכון ואני חייב לשפר את כל החשיבה שלי על מסחר וכמובן את ההתנהלות.
סוחר מקצועי בונה תוכניות עבודה ועובד לפיהן , הוא לא מקבל החלטות על סמך פנטזיות וחלומות. סוחר מקצועי מגבי למה שקורה בשטח ובגרפים של המניה ולא על סמך מחשבות שבד"כ מתוארות במילים : "נראה לי ש…" או "אני מרגיש שהשוק הולך ל..". כסוחר אין מקום לרגשות והנחות אלא רק לעובדות.
ברגע שקבלת ההחלטות שלנו מבוססת על הנחות וחלומות זה לא מצב בריא, אנחנו נרוץ בין עסקאות, זמן קבלת ההחלטה שלנו על כניסה לעסקה יהיה מאוד קצר (לפעמים ברמת ה 10-20 שניות), ואנחנו כמעט ולא ניצוק איכות לעסקאות מלבד ניתוח טכני וקריאת חדשות ברפרוף.

מה נתן לי את היתרון הגדול על פני שאר הסוחרים?

החלטתי שחובה לרכוש מיומנויות ולעשות פעולות לשיפור עצמי כדי להפוך סוחר מניות מצליח. וככה חזרתי למסחר הבסיסי, השקעתי את כל כולי בפיתוח היסודות שלי בתור סוחר.
רק אחרי שהיסודות היו מוצקים וראיתי תוצאות המשכתי הלאה לאסטרטגיות יותר מתקדמות שבהן זמן קבלת ההחלטה מתקצר.
בשנה הראשונה שלי הסתכלתי רק על כמה כסף אני עושה וככל שהסתכלתי על הכסף ככה הוא הלך והתרחק ממני. ההסתכלות על הכסף שאבה אותי שוב לאזור החלומות והפנטזיות וגרמה לי לקבל החלטות שגויות.
ב- 3 שנים לאחר מכן כבר השקעתי נטו בתהליך, אמנם בהתחלה לא ראיתי תוצאות בכסף אבל ראיתי כל הזמן שיפור והתקדמות בשאר הפרמטרים.
שלא תבינו, גם התהליך הזה לקח לי זה זמן, קרוב ל 4 שנים ליתר דיוק, אבל, כל יום שעבר הרגשתי שאני משתפר ונהיה יותר ויותר טוב כי השקעתי בתהליך השיפור של עצמי וידעתי שגם התוצאות לאט לאט הגיעו.
היום, אחרי 14 שנים בתור סוחר עצמאי, ה 4 שנים האלו נראות לגיטימיות, אך בתוך הארבע שנים האלו היה מאוד מאתגר לראות את התמונה הגדולה ולהסתכל קדימה ולהבין שמה שאני שעשיתי אז ביום יום, ייתן לי יתרון משמעותי בעתיד, פשוט כי אני בונה מיומנות אישית ברמה הגבוהה ביותר.

מיקוד וקבלת החלטות – מפתחות להצלחה במסחר

התכונות הבסיסיות שמשפיעות על התוצאות במסחר:

  1. קבלת החלטות שקולה המאפשרת לי ניתוח וחשיבה מקיפה על העסקה של לפחות 15 דקות ורצוי שההכנה בכלל תיעשה יום לפני תחילת המסחר.
  2. מיעוט של עסקאות ומיקוד במניות העדיפות וזה אחרי שחקרתי לעומק את המרכיבים של כל מניה ברשימה שלי והבנתי מה עדיף על פני מה (תורה שלמה שלוקח זמן לפתח ולהפנים אותה וצריך גם ארגז כלים מתאים).
  3. מיקוד במניות שיכולות לתת לי לפחות 1 ל 5 ביחס הסיכוי סיכון ואפילו הרבה מעבר.

המשמעות היא שגם אם יהיו לי רק 50%  הצלחה בלבד, עדיין אהיה סוחר מאוד רווחי כי כל עסקה שאפסיד אני אפסיד על העסקה סכום זניח לעומת העסקאות שבהם אני אצא רווחי פי כמה וכמה. 

חשבון פשוט, במשואה הזו אני סוחר רווחי מאוד.

אז איך מתמודדים עם ההשפעות הפסיכולוגיות על מסחר בשוק ההון?

ההשפעות הפסיכולוגיות רלוונטיות לכל סוגי הסוחרים, לא משנה כמה שנות ניסיון יש לכם ובאילו אסטרטגיות אתם סוחרים. חובה קודם כל להבין ולהכיר שההשפעות האלו קיימות ומשפיעות על כולם ולא להתכחש אליהן. 
למרות שיש אגדות שמסחר בשוק ההון הוא דרך קלה לעשות כסף , האמת היא שזה דורש מאמץ והשקעה בדיוק כמו כל מקצוע אחר. וחלק מהמאמץ הוא ללמוד ולהתאמן כדי להפוך לסוחרים טובים יותר.
באמצעות לימודים מקצועיים שנותנים את הבסיס למסחר בשוק ההון, בין אם זה קורס שוק ההון למתחילים או קורסים לסוחרים מתקדמים יותר, ניתן לפתח מודעות לאיך סוחר צריך לחשוב ואילו פעולות הוא צריך לנקוט בכל נקודת זמן בעסקה ובכלל, איך מתנהל סוחר מקצוען. 
ברגע שתפתחו את המודעות הזאת וכשתלמדו שיטות מסחר ואסטרטגיות שונות אתם  למעשה תרכשו ידע רב ומיומנויות שיעזרו לכם לנטרל את הרגשות והמחשבות שמשפיעות עליכם במסחר.
בסופו של דבר אתם רוצים לקבל החלטות ולפעול על סמך שיקולים מקצועיים נטו, להתרכז בתהליך ולא בכסף ורק התנהגות מסוג זה תקדם אותנו לעבר ההצלחה במסחר בשוק ההון.

אז איפה אתם נמצאים היום בתהליך?

שלחו לי מייל ל:

raz@razgamliel.com

 

שתפו לחברים:

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם