fbpx

מסחר עצמאי בבורסה – האם אפשר להרוויח משכורת נוספת?

מסחר עצמאי במניות - מסחר בבורסה

מה זה מסחר עצמאי בשוק ההון?

פעם היינו הולכים לבנק וביקשנו "אני רוצה בבקשה לקבוע פגישה עם יועץ ההשקעות". עכשיו, זה לא שהיום זה לא קורה אבל המציאות השתנתה.
יותר ויותר אנשים שמעוניינים לסחור בצורה עצמאית ללא תיווך של גופים כמו בנק פונים לפלטפורמות ומערכות שונות שבהם הם יכולים לבצע פקודות קניה ומכירה של מניות באופן עצמאי ללא מתווכים.
המציאות הטכנולוגית בשנים האחרונות התפתחה, האינטרנט נהיה מהיר יותר וגופים שונים, בנקים, בתי השקעות, ברוקרים מאפשרים לכל מי שרוצה לסחור עצמאית בשוק ההון לעשות פעולות של מכירה וקניה באופן עצמאי בשוק ההון ללא צורך לפנות לבנקאי או לברוקר בבקשה שיעשה זאת עבורנו.
מסחר עצמאי בבורסה למעשה משחרר את הלקוח מן הצורך להתקשר לבנקאי או לברוקר בחדר המסחר ומאפשר לו לבצע פעולות קנייה ומכירה של ניירות ללא תלות בגורם חיצוני.

את המסחר העצמאי ניתן לבצע מכל מקום ומכל מכשיר (מחשב נייח, מחשב נייד, אפליקציה בנייד) באמצעות שימוש פשוט בפלטפורמת מסחר.

מסחר עצמאי בבורסה - קנייה ומכירה של מניות
לסחור באופן עצמאי בבורסה

מה ההבדל בין מסחר עצמאי בבורסה לניהול תיק השקעות ע"י מנהלי תיקים

ישנן שתי אפשרויות לביצוע עסקאות במניות בבורסה: אופציה ראשונה, לנהל את בעצמנו את העסקאות דרך פלטפורמת המסחר, לקנות ולמכור מניות דרכה. יש לזכור שכאשר אנחנו מחליטים לסחור עצמאית בבורסה המשמעות היא שכל האחריות לתיק היא עלינו, ולא בידיים של מישהו אחר.
אבל, במידה והלקוח שייך לקהילה כמו הקהילה שלנו אצל רז גמליאל, יש מאות סוחרים שניתן ללמוד מהם, לראות עסקאות שלהם ושל רז , לקבל מידע של רעיונות מסחר הרבה לפני שהמניה מבצעת את התרחיש בפועל.כמובן שיש גם קורסים וליווי צמוד לכל מי שמעוניין.
אופציה שנייה, לתת הרשאות לחשבון לאיש מקצוע מהתחום או בית השקעות שינהל עבורנו את החשבון. 
האופציה הזאת מיועדת יותר ללקוחות המעוניינים בתיק השקעות מגוון שיכלול סוגי ניירות שונים בסיכון שנקבע מראש, כדי לעשות זאת מנהל התיק המיועד יבצע עם הלקוח פגישת אפיון בה הוא ישאל שאלות את הלקוח כדי להבין את רמת הסיכון אותה הוא מעוניין ליישם בתיק וכל זאת על פי אופיו וצרכיו של הלקוח.
אנחנו נוכל לראות את הפעולות המתבצעות בחשבון אך מי שמבצע את פעולות המכירה והקנייה של המניות יהיה אותו אדם שנתנו לו את ההרשאות לנהל לנו את הכספים בחשבון.
בסופו של דבר, תיק ההשקעות מנוהל באופן אישי על ידי מנהל ההשקעות. 

שימו לב כי רוב בתי ההשקעות לא מצליחים לאורך השנים להכות את תשואת השוק ולכן כאשר בוחנים גוף לניהול תיקים חובה להשוות את הנתונים שהוא מציג לכם עם תשואת המדדים המובילים בארצות הברית (למשל ניתן להשוות עם תעודת הסל   SPY אשר עוקבת אחרי מדד ה S&P500 שהוא למעשה המדד החזק והגדול ביותר בשוק המניות)  כדי להבין האם הוא נותן לכם יתרון כלשהו (אני יודע שאולי הטלתי כאן פצצה אך לרוב תגלו שהשקעה פאסיבית בתעודת הסל SPY תניב תשואה ממוצעת גבוהה יותר לאורך השנים יותר מכל בית השקעות).

מה עדיף? מסחר עצמאי במניות או תיק השקעות מנוהל
ההבדל בין תיק השעות מנוהל לבין מסחר עצמאי

עצמאות – טוב או רע למסחר?

לא מעט אנשים עושים חישוב מסלול מחדש לגבי מסלול השקעת הכספים שלהם, כבר לא כולם מחדשים בעיניים עצומות את שירותיהם של הבנקים ובתי ההשקעות בניהול הכספים שלהם.
אז מה הרבה מהאנשים עושים? מתחילים לסחור בשוק ההון באופן עצמאי בבורסות בארץ ובחו"ל.
ע"י כך הם מנצלים את היתרון האדיר של שליטה על הכסף שלהם, אופן ההשקעה, מתי, איך, כמה ואיפה.
אין צורך לעבור דרך מתווך, פועלים ישר מול תוכנת המסחר שהיא בעצם הברוקר שלנו.
חסכון גדול מגיע לידי ביטוי בפן של דמי הניהול הנגבים ע"י בית ההשקעות או הבנק בעוד אצל הברוקר העמלה נמוכה משמעותית. אז האם זה טוב או רע? אתם בטח מחפשים תשובה חד משמעית.
אז כמו בהרבה מקרים זה תלוי לאיזה כיוון אתם לוקחים את זה. נניח והחלטתם שאתם בנויים לסחור במניות בצורה עצמאית, אתם צריכים להבין שיש פה גם סיכויי להרוויח אבל גם סיכון ולכן לא לכל אחד זה מתאים, יש אנשים שהתחום מלחיץ אותם ולא מתאים להם. לכן, בשלב הראשון אפשר לבחון את התאמתכם לתחום ע"י התייעצות עם מנטור שכבר עבר את כל הדרך הזאת בעצמו.
בנוסף לנסות בעצמכם לעשות את צעדיכם הראשונים בתחום בעזרת קורס מבוא לשוק ההון שאלפי תלמידים כבר רכשו והתקדמו איתו לעבר המטרה שלהם.
אז אל תעשו את הטעות של הרבה סוחרים עצמאים רבים שניגשים לסחור עוד לפני שלמדו את הבסיס של שוק ההון או מסחר במניות.

מסחר עצמאי במניות ובבורסה
לסחור בעצמך , האם זה יתרון או חיסרון?

מהם הנושאים שכדאי לבדוק לפני שפותחים חשבון מסחר עצמאי

  • מה העלויות? 
  • מה השפעתן על התשואה והרווחים?
  • אילו מערכות מסחר תקבלו ואילו יתרונות תוכלו לקבל מהם? האם הם מספקים כלים שיעזרו לי לקבל החלטות במהלך המסחר בשוק ההון.
  • אלו עלויות הן עלויות  שוטפות ואילו עלויות צריך לשלם אקסטרא על יכולות ספציפיות.
  • איזו תמיכה טכנית הברוקר מספק? האם זה בטלפון? בצ'אט? ומה הזמינות שלה?
  • זכרו להתייחס לכל אלה כשאתם עורכים השוואת ברוקרים ובתי השקעות למסחר.

אילו מערכות מסחר מומלצות למסחר עצמאי במניות?

תוכנת המסחר היא כלי חשוב מאד בעבודתו של סוחר, היא בעצם הדרך שלנו לדבר עם הבורסה.
דרך המערכת אנחנו מנתחים את הגרפים של המניות ומשתמשים בכל מיני כלים טכניים ונתונים שהמערכת מספקת לנו על מנת לקבל את ההחלטות הנכונות, מתי לקנות ומתי למכור ובאיזו כמות. ככל המערכת טובה יותר או יותר נכון מתאימה לצרכינו כסוחרים כך ההחלטות שנקבל יהיו מדויקות יותר.
ישנן מערכות מסחר שונות, לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה אבל בגדול כולן מספקות את אותו המידע, הן נותנות אפשרות לנתח היסטורית  את גרף המניה ונותנות גישה לחדשות שיוצאות על המניה.
ניתן לבנות רשימות מעקב במערכת עצמה וכך לעקוב אחרי תנועת מניות במהלך יום המסחר ולקבל במבט אחד מושג האם מניה עולה או יורדת.
יש עוד שלל פצ'רים בכל התוכנות ולכן יש צורך לבחון כל אחת בנפרד כדי לראות מה הכי מתאים לכם.
אם אתם מתחילים לסחור בשוק ההון כנראה שתעשו שימוש בעיקר בגרפים בהתחלה ואלי בעוד 2-3 פיצ'רים ולא תצטרכו את כל השאר כי קיים סיכוי שבתחילת הדרך זה רק יכול לבלבל אתכם.
יש כמה ברוקרים בחו"ל שניתן לפתוח אצלם חשבון ולסחור:

 Interactive Brokers – אינטראקטיב ברוקרס, מאפשרת לך מסחר בחו"ל על מגוון רחב של מוצרים פיננסים לרבות: מניות, אופציות, חוזים עתידיים, אג”ח, וקרנות.
הברוקר הוקם בשנת 1977 והונו העצמי מוערך בכ- 18 מיליארד דולרים.
ניתן לבצע דרך המערכת עסקאות לונג ושורט לטווח ארוך ולטווח קצר על מגוון רחב של מוצרים פיננסיים ברחבי העולם באמצעות מערכת מסחר מתקדמת הכוללת גרפים לניתוח טכני בזמן אמת.
המערכת מפוקחת תחת הרגולציה האמריקאית המחמירה.

Tradestation  – טריידסטיישן ,  המערכת מציעה ללקוחותיה שירות מקצועי ואמין, באמצעות פלטפורמות מסחר מתקדמת המאפשרת מסחר באופציות חוזים ומניות ומפוקחת וחברה בגופי הפיקוח המחמירים ביותר בארה"בFinra, NYSE, SEC ו- SIPC.
המערכת כוללת : כלים מעולים לניתוח טכני, ביצועי פקודות מהמהירים בשוק.
מאגר מידע היסטורי, מגוון רחב של שיטות להעברת פקודות בקלות וביעילות.
המערכת מכילה סדרה ייחודית של כלים לצורך Backtesting, אופטימיזציה המאפשרים ללקוח לבדוק אסטרטגיות, אינדיקטורים ואת כל הכלים האוטומטיים בצורה.
אנחנו עובדים עם הברוקרים האלו ואם מישהו מעוניין לפתוח חשבון מוזמן לבחון את האפשרות לקבל את ההפניה מאיתנו כדי שיהיה לו בית שהוא הגיע ממנו.
יש לציין שאנחנו מקבלים עמלה קטנה על ההפניה אבל הכי חשוב שאתם תוכלו להתקשר עם ברוקר אמין שאנחנו עובדים איתו כבר שנים וכך גם כל קהילת הסוחרים שלנו.

מוזמנים לרשום לי במייל raz@razgamliel.com  , לרשום בכותרת "מעוניין/ת לפתוח חשבון באינטראקטיב/טרייד סטיישן"

כמה כסף התחלתי צריך כדי להתחיל לסחור?

אתם בתחילת דרככם בשוק ההון? אולי התנסתם פה ושם במסחר בקטנה, אולי רכשתם כמה מניות דרך הבנק אבל עכשיו אתם רוצים את הדבר האמיתי, לעשות את זה ברצינות. עצרו רגע! לא חייבים להתחיל בגדול, אפשר להתחיל בסכומים קטנים.
בסכומים נמוכים של השקעה גם הסכומים של התשואה יהיו בהתאם אבל זה תקין בהתחלה, צריך להסתכל על התשואה באחוזים ועל הדרך בה סוחרים ולא לחשוב כל הזמן על הכסף שזה אחד הגורמים ההרסניים שלנו במסחר.
עם הזמן כאשר תתחילו לצבור ניסיון וכאשר תתחילו לראות ניצנים של הצלחות ראשונות , תוכלו להתחיל לנהל את הסיכונים שלכם ולעלות בהדרגה את הסיכון וכתוצאה מכך את הכמויות והסכומים, אבל שוב , את זה עושים רק אחרי רכישת ניסיון מתאים ועדיף בליווי מקצועי.

הון עצמי התחלתי בחשבון במסחר במניות
כמה כסף צריך כדי להתחיל לסחור?

איזה סגנון מסחר מתאים לכם?

שתדעו שלא כל הסוחרים סוחרים באותה צורה ואותו סגנון. יש כמה סוגים של מסחר, כל סוחר בוחר את הסגנון המתאים בשבילו או שמשלב בין הסגנונות, זה לא סותר אחד את השני.

מסחר יומי
נפוץ ביותר אצל סוגי משקיעים המעוניינים להגדיל תשואות על השקעות בשוק ההון.
קניה של נכסים שונים בשוק ההון במהלך יום המסחר ומכירתם עוד באותו היום בו נקנו. המכירה יכולה להיות בטווח של שניות, דקות או שעות מרגע הקנייה.

סווינג
קניית מניה או כל נייר כאשר מוכרים אותו רק אחרי מספר ימים או מספר שבועות. בד"כ סוג מסחר כזה נפוץ אצל סוחרים אשר לא רוצים להיות מול המחשב באופן אינטנסיבי.

השקעות
מתאים לסוחרים אשר מעוניינים להשקיע במניות לטווח ארוך ,ברוב המקרים מדובר בהשקעה של שנה ומעלה. ניתן להרוויח מעליה של ערך  המנייה לאורך שנים.

פק"מ מול מסחר עצמאי בשוק ההון מה כדאי?

מסחר עצמאי במניות, בבורסה שונה בתכלית מלהפקיד את הכסף בפק"מ. המשמעות של פק"מ זה אומר אין שום התעסקות יומיומית, פשוט מפקידים את הכסף ונותנים לעבוד, הבעיה היא שהוא לא עובד כזה טוב מפני שבימינו הפק"מ הוא כלל לא אטרקטיבי מכיוון שהוא מניב ריבית מאד נמוכה ביחס לתשואה שניתן להרוויח בשוק ההון.
לעומת זאת, בבורסה נפתחות אפשריות רבות למסחר בסגנונות שונים ואסטרטגיות מגוונות אבל זה אומר שצריך להיות על זה, להבין מה עושים.
גם הפוטנציאל לתשואה במידה ועושים את זה נכון לאחר לימוד של התחום ובליווי מנטור בעל ניסיון של שנים בתחום. לא חייבים לסחור בכמויות גדולות ולהיחשף לסיכון גבוה בבורסה.
ניתן ע"י ניהול סיכונים נכון לשלוט ברמת הסיכון בכל עסקה ועסקה.

 

איך מתבצעים תשלומי המס כאשר אני סוחר עצמאית?

חשוב לדעת לפני שנכנסים למסחר בחשבון חי (בכסף אמיתי ולא בדמו) שכאשר סוחרים בבורסות אמריקאיות דרך ברוקרים בארה"ב אין ניכוי של המס במקור אלא צריך להגיש את הדוחות ממערכת הברוקר לרו"ח ויש לכך עלות שנתית מסוימת.
כאשר סוחרים דרך ברוקר ישראלי המס מנוכה אוטומטית ברגע ביצוע הפעולה.

יחד עם זה זאת יש לציין שכפי שהוזכר במאמר בפסקה קודמת יש מספר ברוקרים אמריקאיים מומלצים אשר מספקים הגנה לכסף שלכם ומפוקחים בצורה קפדנית ע"י הרשות לניירות ערך האמריקאי.
בתי השקעות ובנקים מתייחסים רק לשנה הקלנדרית הנוכחית ולכן רצוי להיעזר ביועץ מס או רו"ח המתמחה בתחום כי בסופו של דבר אם היו לכם הפסדים בשנים קודמות, בית ההשקעות והבנק לא יקזזו את ההפסדים כמו שהם אמורים הם פשוט יתייחסו לאותה השנה הקלנדרית, מה שאומר בשורה התחתונה  שאתם תפסידו כסף כי אתם תשלמו יותר ממה שאתם צרכים.

מסחר יומי במניות - מיסוי ותשלומי מיסים
מיסוי במסחר בבורסה, איך זה עובד?

כיצד מבצעים פעולות בחשבון מסחר עצמאי בשוק ההון?

בכל תוכנת ברוקר שמתחברים אליה עם שם משתמש וסיסמא יש ממשק משתמש שמאפשר להעביר פקודות לבורסה באמצעות הברוקר.
פקודות קנייה ומכירה זמינות לסוחר בכל רגע נתון במהלך שעות המסחר וחלק מהפקודות המתקדמות יותר זמינות גם מחוץ לשעות המסחר.
אם אתם בתחילת דרככם ניתן ואף רצוי לסחור במערכת דמו שהברוקר מספק לכם כך שלמעשה אתם לא מסכנים אפילו דולר אחד!
רק לאחר מסלול לימודים וליווי מתאים ומקצועי אתם יכולים בהדרגה לעבור למסחר בכסף אמיתי.
ההבדל הוא שבדמו אתם רואים נתוני אמת ויכולים לקנות ולמכור מניות אבל כל הפעולות מתבצעות מול חשבון "כסף" שהוא לא אמיתי בעדו במסחר בחשבון חי מדובר בכסף שאתם הפקדתם לחשבון וזה הכסף שלכם לכל דבר.

איך לבצע פעולות בחשבון
ביצוע קניה ומכירה של מניות.

עוד שאלות ותשובות על מסחר עצמאי בבורסה:

על בתי השקעות/בנקים חלה רגולציה מקומית של הבורסה לניירות ערך ורשות ניירות ערך.
תפקידם לוודא  שהמסחר העצמאי יתבצע בצורה תקינה תוך הפרדה של כספי הלקוח מכספי החברה.
גם כאשר סוחרים עצמאית דרך ברוקר בחו"ל יש לבדוק שחלה עליו רגולציה מתאימה, למשל אם מדובר בברוקר בארה"ב , יש לוודא שהוא פועל תחת הרגולציה המחמירה של הרשויות לניירות ערך שם.

כל אחד יכול לסחור בבורסה בצורה עצמאית אבל זה לא בהכרח מתאים לכל אחד.

אז למי זה מתאים? זה מתאים למי שמגיע בראש פתוח ומוכן ללמוד דברים חדשים באופן כללי ועל שוק ההון והבורסה בפרט.

צריך להיות מחובר לתחום , להתעדכן באופן רציף, להגיב למה שקורה ולעשות שינויים בתיק המניות בהתאם למצב. התגובה המהירה צריכה להיות בסיטואציות הנכונות ולא על כל מניה בכל מצב או שינוי קטן, כדי להבין מתי ואיפה צריך לעשות שינוי זה דורש ללמוד את הנושא.

הרבה סוחרים בתחילת דרכם אכן מגיבים אבל לא במקום ובזמן הנכון . תגובה כזאת שמגיעה ממקום של חוסר סבלנות דווקא יכולה להזיק לתיק ולפגוע בתשואה שלו לאורך זמן.

אין זמנים קבועים, זה לגמרי תלוי בכם.
חלק מהסוחרים, בעיקר אלו שסוחרים במסחר יומי יעדיפו להיות מול המסך שעות רבות ולעקוב אחרי רשימת המניות שלהם ולחפש עסקאות לכניסה.

סוחרי הסווינג , יעדיפו לחפש את ההזדמנויות שלהם ולנהל את העסקאות הקיימות אבל ידרשו לפחות זמן מסך ואפילו לעיתים קל לנהל את העסקאות לטווח ארוך יותר מהנייד דרך האפליקציה של הברוקר.
גם ברמת ההכנה ליום המסחר יש רמות שונות של השקעה , אפשר רק לעבור על הכותרות של החדשות ואפשר להיכנס לעומקי הכתבה ולנתח לעומק את הנתונים והחדשות, להיכנס לדוחות , לקרוא ולנתח את המספרים ולעשות בהתאם לכך את הפעולות הנדרשות.

האם צריך ניסיון בשביל לסחור לבד בבורסה?

צריך לזכור כמו שכבר נכתב כאן למעלה, יש להתחיל ממערכת דמו בתחילת הדרך ולכן אין בעיה להתחיל ללא ניסיון כי גם כך לא מדובר על כסף חי ואמיתי.
באופן כללי הרבה יותר נכון ומועיל ללמוד את שוק ההון בצורה רצינית, לרכוש ניסיון במסחר בדמו ורק לאחר הוכחת הצלחה ורווחיות לאורך כמה חודשים ניתן לעבור לחשבון חי. כל דרך אחרת יכול אולי להצליח בהתחלה במזל ולגרום לנזק כלכלי אישי בלתי הפיך בהמשך.
לכן היזהרו עם מסחר בכסף אמיתי בתחילת דרככם. תעשו לעצמכם טובה ותלכו בדרך הלמידה. בהרבה מקרים הדרך שנראית לכאורה קצרה ומהירה מסתברת כמלכודת ארוכה שקשה לצאת ממנה.
לכן ההמלצה היא להשקיע בלימודים, לתרגל על מערכת דמו ורק אחרי צבירת ניסיון  והוכחה לעצמכם שאתם עושים דברים נכון ומרוויחים אפשר להתקדם. ככה עושים את זה נכון ומבוקר.

האם ניסיון הוא תנאי להצלחה בשוק ההון
האם דרוש ניסיון כדי להתחיל לסחור בשוק ההון?
שתפו לחברים:

הגשת מועמדות

מלאו פרטים ונמשיך..

בואו נדבר
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם